vrijdag 19 juni 2015

Vrijdag blog: Implanon

Afgelopen maandag liet ik (EINDELIJK) mijn implanon zetten, in deze blogpost zal ik jullie er alles over vertellen wat ik weet en wat mijn ervaring tot nu toe ermee is.

Als anderhalve maand geleden zou ik hem krijgen, de implanon, maar door afwezigheid dokter, niet aanwezige prescriptie en meer, heb ik hem nu pas kunnen laten zetten. Ik maakte een afsprak bij de dokter en legde mijn idee voor om een implanon te laten zetten in plaats van de pil die ik al drie jaar heb en vaak vergeet(ik ben gewoon een gemaksmens haha.) Va haar kreeg ik toen en prescriptie om de spuit op te halen bij de apotheek. Afgelopen maandag ging ik weer terug om hem te laten zetten. Ze tekende eerst op mijn bovenarm(van mijn niet dominante hand) af waar hij ongeveer zou komen. (Toen kwam ze erachter dat ze de verkeerde spuit mee hadden gegeven, even huilen okay? maar ze kon de goede even snel ophalen bij de apotheek GELUKKIG). Ik kreeg een verdoving, de spuit met het buisje ging erin en klaar was ik. Nog even een drukverbandje erom tegen de zwelling en blauwe plek en toen kon ik weer naar huis. 



Het zetten zelf deed geen pijn maar de dagen erna had ik enorme spierpijn in die arm. Dit komt omdat het staafje in je spier gespoten wordt, deze moet zich er dan nog omheen helen en dat duurt even. Het is nu donderdag en het wondje is dicht en er zit een blauwe plek omheen maar voor de rest heelt het heel goed. 



Ik had dus al drie jaar de pil, maar vond dit vervelend en onhandig. Een vriendinnetje van mij heeft deze al meer dan 2 jaar en ze is er enorm blij mee. Het is een anticonceptiemiddel dat ik je arm wordt geïmplanteerd en daar drie jaar blijft zitten. Tijdens die drie jaar ben je beschermt tegen zwangerschap. Dit is een anticonceptiemiddel dat niet op oestrogeen gebaseerd is, hierdoor krijg je een natuurlijke menstruatie. Wanneer je dit laat zetten kan je menstruatie onregelmatig worden maar dat zal normaal worden naarmate de tijd verstrijkt. Bij een groot deel van de vrouwen blijft de menstruatie geheel weg, dit is één van de bijwerkingen. Bij anderen krijg je een gewone menstruatie cyclus en bij enkelen is er een doorlopende menstruatie, dan kan je hem het beste laten verwijderen. 
Wat er de eerste 6 maanden gebeurd op dat gebied is hoe het waarschijnlijk de drie jaar erna zal zijn, wordt je niet meer ongesteld dan zal die wegblijven. 

Het doosje waarin de spuit met de implanon zat


Ik vond het best eng, zo'n ding in m'n arm haha, en ik ben ook niet zo van naalden, maar ik ben er nu wel enorm blij mee! Als je meer wilt weten hierover kun je een comment hierbeneden droppen of even op het internet zoeken! Ik zal over een paar maanden een update doen en een foto maken van het staafje(als je je arm op een bepaalde manier vasthoud kun je hem zien zitten, maar gezien het feit dat ik er nog best veel last van heb kom ik er nu even niet aan. 

Ik wens jullie en heel fijn en leuk weekend en een fijne vaderdag!
Tot volgende week<3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten