donderdag 11 december 2014

Lieve Krul; ver weg?

- "Waarom wil je zo ver weg?"
- "Ver.... van wat?"

Lieve Krul,

Niet zo'n heel interessante boeken lezen, hoort jammer genoeg ook bij de studie Nederlands. Bij dit soort romans probeer ik toch altijd iets van waarde uit de teksten te halen. Zo las ik gisteren Menuet van de grote schrijver Louis Paul Boon. Van de pubertijdsfase van het meisje in 'mijn paradijs' herken ik helemaal niks. Ik hoef niet zozeer alles aan te raken, alles ter discussie te stellen, maar wij leven dan ook in een tijd waarin discussie niet meer doodgezwegen wordt.

Jezelf losmaken uit de bestaande conventies is helemaal niet meer zo moeilijk, niet zo verboden als vroeger. Je wordt gewoon een beetje raar aangekeken, maar verder maakt het niets uit dat je "anders" bent dan andere, je bent een individu.  

Wat ik wel terugvindt in het puberende meisje en in mezelf is het verlangen om te reizen, de wereld te ontdekken. Op mijn veertiende had ik dit gevoel echter helemaal niet. Ik vraag me ook af of er überhaupt veertienjarigen zijn die niet enkel weg willen uit hun vaste leefomgeving, maar ook echt dingen willen zien en ontdekken. De wereld willen proeven, voelen, ruiken en niet alleen maar op zoek zijn naar rozengeur en maneschijn.    

Al bladerend door de novelle van Boon stuitte ik op de quote die bovenaan deze brief staat. Het meisje vertelt een soort mop. De hoofdpersoon van de mop wil helemaal naar Cuba, z'n vriend vraagt waarom hij zo ver weg wil gaan, waarop de hoofdpersoon antwoordt: 'ver van wat?' 

Je kan natuurlijk makkelijk zeggen: ver van mijn vrienden, ver van mijn ouders, ver van mijn familie, ver van mijn hobbies, mijn liefde, mijn huisdieren, mijn buren, ver van het mooie park om de hoek, maar wanneer je de waarde van deze zaken niet meer hoog schat, of wanneer je deze dingen niet meer bezit, maakt het niet uit hoe ver je gaat. Je bent dan ver van niets.  

Wij twee, lieve Krul, zijn eigenlijk helemaal niet zo ver van elkaar verwijderd, maar het voelt wel ver, want ik ben ver van jou. Ik ben technisch gezien nog veel verder weg van iemand uit Australië, maar deze persoon ken ik niet en mis ik ook niet ,waardoor het woord "ver" eigenlijk geen betekenis meer heeft...Gek hè? Of ben ik weer onzin aan het verkondigen...?

Liefs,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten