vrijdag 23 januari 2015

REVIEW: Instax Mini 8 polaroid camera

Al maanden zie je advertenties op tv en social media over de kleine Instax Mini polaroid camera. Het fototoestel van jaren geleden is weer terug! Ik ben iemand die fan is van dit soort dingen dus ik vond het echt enorm leuk. Mijn vader heeft thuis allemaal polaroid printjes met foto's van hem en zijn vrienden erop. Ze zijn dan wel een beetje geel en oud geworden, maar ik vind dat dat juist charme heeft. Zo'n vintage look maakt de foto's juist leuker.

Het kostte mij toch wat tijd om zelf overstag te gaan en er een te kopen. Ik heb verschillende reviews gelezen en ook kijk ik dagelijks vlogs en beauty filmpjes van bekende Nederlandse youtubers. Vrij veel van hen hebben ook een polaroid camera en het is leuk om te zien hoe zo'n ding nu werkt en wat de mogelijkheden allemaal zijn. Aan het einde van vorig jaar kwam de HEMA met een actie waarin ze de camera's verkochten voor maar 65 euro. Ze zijn origineel tussen de 80 en 100 euro, volgens mij. Er ontstond een nationale rage waarin steeds meer mensen de camera's gingen kopen. Overal in mijn feed op Instagram zag ik ze voorbij komen en stiekem werd ik toch wel een beetje jaloers, maar vooral nieuwsgierig.

Toen ik naar het feestje van een vriendinnetje van mij ging, zag ik dat zij er een voor haar verjaardag had gekregen. Het was alleen jammer dat de fotopapiertjes zo duur zijn, waardoor je er niet echt mee kon spelen. Ik heb toen wel een foto mogen maken van haar en een paar andere vriendinnetjes en ik werd eigenlijk steeds verliefder. Kerst kwam en toen ik met mijn ouders aan het winkelen was zag ik de camera's in de etalage van een fotowinkel liggen. Ik riep mijn moeder erbij en vertelde hoe leuk ik ze vond. Samen besloten we, jammer genoeg, dat het toch te veel geld kostte. Ik heb er na dat middagje shoppen eigenlijk ook niet meer aan gedacht, totdat mijn huisgenootje er een voor haar verjaardag kocht en een foto op Instagram had gezet. Het begon toch weer een beetje te kriebelen en ik vroeg haar hoeveel het kostte en wat zij van haar camera vond. Ik heb daarna op school aan verschillende mensen gevraagd wat ik zou doen, een aanschaffen of niet? Natuurlijk zei iedereen dat ik het moest doen.
Mijn konijntjes
Nu kwam het toevallig zo uit dat mijn huisgenootje twee camera's had besteld, zodat ze diegene die haar niet beviel later terug kon sturen. Toen ik tegen haar zei dat ik misschien ook zo'n polaroid camera wilde, vertelde ze mij dat de Hema nu een actie had waar je 20 fotopapiertjes kreeg (ipv 10) voor 12 euro. Eigenlijk heeft dat voor de omslag gezorgd. Ik heb daarna met mijn moeder gebeld, want ik wilde toch graag haar mening hierover. Ik doe dit normaal nooit dus dit was een big thing, maar je geeft ook niet zomaar zo veel geld uit. Mijn moeder vond het uiteindelijk wel een heel leuk idee en nog diezelfde avond heb ik tegen mijn huisgenootje gezegd dat ik haar tweede camera wilde overnemen. Ik wilde graag de paarse kleur en die had zij ook dus dat was helemaal ideaal. Ik heb daarnaast ook 2x 20 fotopapiertjes van haar overgekocht waardoor ik 40 fotopapiertjes had.
Ik vond het in gebruik nemen heel spannend en durfde bijna niet op fotoknop te drukken. ik was bang dat ik zo'n fotopapiertje zou verpesten! Ik heb mijn eerste foto gemaakt op school met mijn twee vriendinnetjes en het was echt geweldig om te doen. Het is zo leuk om de foto's te zien ontwikkelen waar je bij staat, het lijkt bijna magie (althans dat gevoel had ik haha). De camera flitst altijd en er zit een draaischijf aan de lens met vier verschillende opties. De camera geeft zelf aan op welke stand je hem het beste kan zetten. Hij stelt ook vanzelf scherp en het enigste wat je hoeft te doen is door het gaatje kijken en afdrukken. Ik heb inmiddels al mijn eerste "cartridge" van 10 fotopapiertjes opgemaakt. Nadat ik drie foto's op school heb gemaakt heb ik ook nog foto's gemaakt met de konijntjes thuis en met twee meisjes van mijn vriendengroep.

Lieve vriendjes
De Instax Mini is heel makkelijk in het gebruik en het verwisselen van de cartridges gaat enorm makkelijk. Aan de achterkant zit een klepje dat je open maakt en daar stop je de cartridge in. Ook moet je voor gebruik twee AA batterijen aan de zijkant erin doen. Ik vind het enorm leuk en fijn om foto's ermee te schieten. Het leukste vind ik dat de camera geen perfecte foto's maakt. Ze zijn net als vroeger en helemaal niet zoals foto's die je maakt met je gsm/camera.

Say cheese! (:
Ik raad aan als je aan het twijfelen bent om er een aan te schaffen, JUST DO IT. Je leeft maar één keer en dit is super leuk om prachtige momenten mee vast te leggen. Wat je eventueel kan doen als je op vakantie gaat met vrienden is iedereen vragen voor een bijdrage en dan kun je een paar cartridges inslaan en zo ook gewoon foto's maken op vakantie! Het leuke ervan is ook juist dat het echt een moment opname is, je kan geen duizend foto's achter elkaar nemen en een goede uitzoeken. Dit heeft wel z'n charme vind ik.

De Hema verkoopt de Instax alleen op de website en verkoopt heel veel leuke accessoires voor erbij, zoals: fotoboekjes, fotodoosjes, pennen en plaatjes om de foto's mee te versieren. Zodra ze bijgevuld zijn ga ik een fotoboekje aanschaffen en een tinnen doosje waarin ik de foto's kan bewaren die ik onderweg maak.

Als je vragen hebt over het product laat het me weten en dan zal ik die zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Sorry dat de foto's van extreem slechte kwaliteit zijn, ik was om 8.30 weg van huis en pas om 19.00 terug dus er was geen mooi, natuurlijk licht om foto's in te maken, helaas

1 opmerking: