vrijdag 15 mei 2015

Weekendje in Praag

2 jaar geleden bij de John Lennon Wall
Dit weekend ben ik met mijn ouders en zusje naar Praag gegaan. Hier is een kort (foto) verslagje van mijn reisje. Mijn moeder is geboren en getogen in Praag(Tsjechië), en elke 5 jaar heeft haar eindexamenklas ene reünie. Zo ook dit jaar en omdat we in de zomervakantie niet met z'n allen weg gaan is dit onze vakantie geworden.

We vertrokken op zaterdag om 10 uur richting Charleroi, België. We vlogen om vier uur, geen gratis wifi op het vliegveld is echt zo 2012, jongens c'mooooon haha. Maar goed, het zou ook wel eens goed voor me zijn om zonder social media etc te zitten en eigenlijk vond ik het ook enorm fijn! We kwamen rond vijf uur aan in Praag en het begon te regenen zodra we uit het vliegtuig stapten. We gingen als eerste naar het huis van de familie waar we logeerden. Dat is ook een van mijn moeders klasgenootjes. Daar hebben we gegeten en daarna gingen we bowlen. Het gekke is dat je daar gewoon binnen mag roken, we stoken dus ook een uur in de wind toen we eruit kwamen. Daar zijn ze ook bezig met de no-smoking policy binnen maar in café's kunnen ze dat niet echt verbieden. Daarna zijn we nog naar een studentencafé geweest waar we een halve liter bier kregen voor maar 1 euro!!!!!!! Super gezellig natuurlijk maar ook moeilijk vanwege de taalbariére, mijn moeder was namelijk met hun moeder en de anderen op de reünie, maar hun zoon spreekt goed Engels en het was heel gezellig. Toen we terug in hun huis waren was ik enorm moe en ben ik ook eigenlijk meteen naar bed gegaan haha. Ik moet daar even bij melden dat ik dit weekend enorm veel bier heb gedronken haha oops.

Bijschrift toevoegen
Op zondag was ik al vroeg wakker en heb ik een ochtendwandeling gemaakt in de buurt waar zij wonen. Ik vind het zo mooi en fijn daar en ik zou enorm graag in Praag, of ergens anders in Tsjechië wonen! Toen iedereen wakker en klaar was namen we het treintje(zie een één wagontreintje op 4 gammele wielen) naar het centrum van Praag. We kwamen daarbij ook langs het huis waar mijn moeder vroeger met haar moeder heeft gewoond. We begonnen de dag met een wandeling in een hele mooie tuin waar ze enorm veel vergeet-me-nietjes hadden, zo leuk(het zijn mijn favoriete bloemen.) Vervolgens gingen we richting de burcht waar we stopten bij het gingerbread museum, aaaaah! Even van mijn favoriete plekken in Praag for sure. Daar heb ik een gingerbread familie gekocht en een lolly met een gingerbread mannetje erop. Gingerbread is iets tussen pepernoten, peperkoek en speculaas in en zo enorm lekker. De vorige keer dat we er kwamen heb ik het ontdekt en toen kon je er nog ijs krijgen en koffie drinken, dat was nu helaas niet meer. Ver vervolgen hierna onze weg naar de John Lennon Wall(nog meer AAAAAAH) haha. Deze keer heb ik er niet op geschreven maar wel foto's bij gemaakt. Ze hebben het vorig jaar helemaal wit geverfd zodat mensen opnieuw hun dromen erop kon schrijven, ik vond dit heel rot om te horen en verwachtte een half kale muur, maar dat viel enorm mee! Helaas moesten de anderen naar de wc(we waren ook met de familie waarbij we sliepen), en zijn we niet lang kunnen blijven. We gingen toen naar een restaurantje waar we eten hebben besteld. Ik had een heerlijke couscous salade(daar schrijven ze het als kuskus haha), en het kostte maar 4 euro ö, das echt mega goedkoop, maar in Praag zijn veel dingen goedkoper in vergelijking met het westen. Moet je wel de juiste plekjes weten natuurlijk haha. Het was enorm jummy en de mannen plus ik hadden er ook een lekker pint bier bij HEUJJ.

The John Lennon Wall of dreams
Nadat we bij het restaurant hadden gegeten zijn we richting het chocolade café gelopen, daar krijg je pure chocolade gesmolten, dus een chocoladereep gesmolten en dat is je drankje. Mensen die mij kennen weten dat ik in het algemeen niet van pure en melk chocolade hou, maar gelukkig hadden ze ook andere dingen. Ik had aardbeien met slagroom en een kan koude muntthee. Eer dat we hier waren, trouwens, hadden we alweer 2 á 3 uur gelopen en nog in winkeltjes gekeken en over de Karels Brug gelopen. We zouden die avond gaan dineren met een paar mensen van mijn moeders klas, heel gezellig. Onderweg naar het restaurant kwamen we langs het Hard Rock Cafe waar ik natuurlijk in moest en ook in ben gegaan met mijn vader. We hadden helaas geen tijd om in her café zelf iets te eten of drinken maar ik heb er wel een t'shirt gekocht(bye geld lol.) Waar ik achter kwam is dat het HRC op het plein ligt waar de kerk staat waar mijn ouders getrouwd zijn, echt super leuk! Daar moest ik natuurlijk ook een foto van maken.We vervolgden daarna onze weg naar het restaurant en kwamen op het "Wenceslas Square" waar een mega scherm ophing met ijshockey. De wereldkampioenschappen zijn nu in Praag en Tsjechië moest op dat moment spelen(ze hebben met 4-2 gewonnen van Duitsland.) Het restaurant was heel gezellig en ik had lekker een typisch Tsjechische dish(kneudels/knedlícky.) We hebben daar een paar uur gezeten, lekker eten en drinken(bier jep haha.) We zijn als laatste op de dag naar een theatershow geweest met allemaal glow in the dark dingen, het is een beetje moeilijk uit te leggen maar het was heel mooi. We zijn daarna terug naar ons logeeradresje gelopen, ja gelopen hihi, zo mooi Praag in de nacht. Ik ben ook toen weer meteen naar bed gegaan eigenlijk, zo moe, normaal doe ik nooit zo veel en heb ik een dutje nodig(ik heb ook even geslapen in het chocolade café haha.)


De maandag ochtend heb ik weer lekker gewandeld, yay, zo fijn! We hebben daarna afscheid genomen van de familie, echt met pijn in mijn hart want zij zijn zo geweldig. Ze zeggen ook altijd dat we er mogen komen logeren als we met vrienden naar Praag willen gaan. We hebben toe lekker veel boodschapjes gedaan in de Tesco en even in het winkelcentrum gegeten. Ik heb er ook m'n allereerste Froyo gehad, zó lekker, echt aan te raden. En toen zijn we langzaam terug naar het vliegveld gegaan waar we weer terug zijn gevlogen. om vijf uur landden we weer op Belgische bodem en lieten we deze mooie vakantie achter ons.

Het is wat langer geworden dan eerst mijn intentie was, maar ik vond het zo leuk om te schrijven, we hebben bijna al mijn favoriete plekken in Praag gehad, lekker veel bier gedronken en met geweldige mensen geweest, het was een weekend om nooit te vergeten. Praag, of ja Tsjechië in het algemeen, is echt mijn tweede thuis. Ik hou van de cultuur, de mensen, de taal(ook al spreek ik het zelf niet goed), echt alles.

Ik wens jullie een heel fijn weekend en heel veel liefs<3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten