zaterdag 11 oktober 2014

Old song versus New Song


Toen ik een keer thuis naar de radio aan het luisteren was, draaiden ze de redelijk nieuwe single van The Vamps : Oh Cecilia. Ik kreeg meteen goede zin en kon mijn dansjes niet achterwegen laten. Het nummer stond die dag op repeat. Toen mijn vader thuis kwam, was het eerste wat hij zei, "Dat is het liedje van Simon & Garfunkel." Ik snapte het in eerste instantie niet, dus moest ik het nummer van mijn vader maar eens gaan opzoeken. Het was inderdaad precies dezelfde tekst als Oh Cecilia van The Vamps, alleen instrumentaal verschilden beide liedjes.



Simon & Garfunkel - Oh Cecilia
Dit is het originele nummer. Het is uitgebracht in april 1970 en heeft in Nederland toen op de eerste plaats gestaan in de top 40. Het nummer is ongeveer 9 keer gecoverd, dus The Vamps zijn niet de enige die hun eigen draai aan dit nummer hebben gegeven. 






The Vamps - 'Oh Cecilia'
Dit is het nummer van The Vamps. Het is als single uitgegeven in oktober 2014 en heeft tot nu toch nog nergens hoog in de hitlijsten gestaan.




De twee nummers zijn beide geschreven naar wat in die tijd populair was. Het nummer van Simon & Garfunkel vind ik erg lijken op nummers die The Beatles ook hadden kunnen maken, instrumentaal is het namelijk steeds hetzelfde, maar dat kan ook aan de opname kwaliteit van toen liggen. Het nummer van The Vamps is een schepsel van de moderne pop industrie.
De melodie van de liedjes is ongeveer hetzelfde. Bij Simon & Garfunkel is de melodie steeds hetzelfde en verandert er door het liedje heen bijna niks. Bij The Vamps zijn er wat meer verschillende stukken in het nummer te herkennen. Ze hebben er een bridge bijgeschreven en een prechorus aan toegevoegd. Qua tekst is daardoor alleen een deel van het refrein hetzelfde. Verder is er bij Simon & Garfunkel maar één echt couplet.

Simon & Garfunkel of The Vamps?
Ik vind het wel een beetje raar dat je nergens een verwijzing kunt vinden naar het nummer van Simon & Garfunkel bij The Vamps, want het lied is wel gebaseerd op het nummer van hen. Misschien hebben ze net zoveel kunnen veranderen dat ze dit niet hoeven, maar zo krijg je het gevoel dat ze het gestolen hebben.
Beide nummers hebben het 'ik wil dansen'-gevoel wel erin zitten. In een live versie van Simon And Garfunkel vind ik ze instrumentaal wel heel goed en dat vind ik bij  The Vamps minder omdat ze precies hetzelfde spelen als op de cd.
Welk nummer ik leuker vind weet ik niet. Ik luister naar beide muzieksoorten, het ligt er gewoon aan welk humeur ik heb en waar ik zin in heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten