woensdag 3 september 2014

Lieve Krul: wederontmoeting

Lieve Krul,

Daar zit ik dan weer: kopje groene thee, lesboeken om me heen en een lekker muziekje op de achtergrond. Alsof gisteren de laatste tentamenweek is afgelopen en ik direct weer verder ga. Het voelt alsof er nooit een zomervakantie is geweest. Om de pijn te verzachten ben ik vandaag gaan shoppen en heb ik een lekker hapje gegeten met mijn studievriendinnen. Wanneer je mensen al een hele tijd niet hebt gezien, weet je dat het goed zit op het moment dat je met ze praat en je merkt dat er niks tussen jullie veranderd is. Want hoe veel te gekke dingen hebben wij zonder elkaar meegemaakt deze vakantie? En hoe goed konden we er met z’n allen over praten!(:
          Wederontmoetingen zijn toch altijd een beetje spannend: in de tijd zonder elkaar kan iemand zichzelf zo ontwikkelen dat het een geheel ander mens wordt, of diegene blijft na al die tijd juist precies hetzelfde. Wanneer je je naasten niet bij je hebt tijdens grote veranderingen, bestaat er altijd het risico dat je na een lange tijd zonder elkaar, uit elkaar groeit. Je zit dan gewoon niet meer op dezelfde lijn als de ander. Waarom denk je, dat zo veel stelletjes na een buitenlandse stage uit elkaar gaan? Door de afstand kun je elkaar uit het oog verliezen en juist weer eens echt alleen aan jezelf en aan je eigen toekomst denken. Mensen komen erachter dat ze hun tijd aan veel leukere dingen kunnen besteden dan aan altijd maar rekening houden met hun partner. Je kan je in het buitenland perfect redden zonder de ander, je maakt veel mee en leert veel over de wereld, tijd om je significant other te missen, heb je niet. Ze zeggen niet voor niets: Uit het oog, uit het hart. De ultieme relatietest zou dus een lonely trip naar het buitenland zijn.:p
          Het is een grote teleurstelling wanneer je onder ogen komt dat iemand na een lange tijd nog steeds precies hetzelfde is gebleven, terwijl jij het idee hebt dat je vooruit bent gegaan. Zelf heb je over bepaalde situaties en gebeurtenissen nagedacht, je hebt er een weloverwogen mening over gevormd en daarna de hele gebeurtenis een plaatsje gegeven, terwijl de ander nog steeds in het verleden leeft. Ik ben er nog niet uit, of ik, na een lange tijd gescheiden van iemand te zijn, liever verandering, of juist continuïteit in diegene wil zien. Het ligt denk ik een beetje aan de persoon en aan de situatie...
           Maar maak je maar geen zorgen, lieve Krul. Ik haal alleen een paar oude koeien uit de sloot; brainstorm een beetje over alles wat gebeurt is het afgelopen jaar. Tussen ons zie ik gelukkig nog niks veranderen. We zitten naar mijn mening nog steeds op dezelfde lijn (haha). Ik ben ook niet bang voor onze wederontmoeting, wij zijn het gewend om zo lang uit elkaar te zijn. Voor ons zou het juist een uitdaging zijn om langer dan een week samen te spenderen! Al weet ik wel zeker dat wij dit ook kunnen doorstaan.

Ik zou nu nog een halve brief kunnen schrijven over het feit dat ik je mis, maar mijn thee wordt koud en mijn dure lesboeken wachten erop om gelezen te worden.

Ik bel je,

Liefs,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten