vrijdag 3 april 2015

Vegan/Vegetarisch/Clean/Raw/Whatever (warning, controversieel onderwerp)



We hebben tegenwoordig zo veel levensstijlen als het om eten gaat. En in de titel heb ik dan nog niet eens alles genoemd want ik weet ook niet alles! Als disclaimer wil ik even zeggen dat ik geen professional ben als het hierom gaat, deze blogpost is puur gebaseerd op mijn ervaring en wat ik heb gezien/geleerd over verschillende "eet"-stijlen en wat mij het meest aanspreekt.

Je leest het overal op social media, weer een ster die het woord clean of raw noemt, en het misschien wel bekendere vegan of vegetarisch. Overal in de wereld zijn verschillende eet en dieet stijlen die verschillende soorten eten uitsluiten. Als je vegetariër bent eet je geen vlees en vis, als je vegan bent helemaal geen dierlijke producten(dus geen kaas, boter, eieren etc) daarbij dragen vegans ook meestal geen kleding die van dieren is gemaakt zoals o.a. bont en leer. Er is tegenwoordig zo enorm veel, ik weet zelf ook niet precies wat alles inhoud dus ik zeg er maar niet te veel over voordat ik dalijk iets onwaars zeg

Ik houd van eten, van vlees, kaas, eieren, chocola en chips. Toen ik voor mijn verjaardag een Dopper kreeg begon eigenlijk een beetje mijn gezonde obsessie met het beter voor de wereld willen zorgen, voor de dieren planten en alles wat erin leeft. Ik heb altijd van de natuur gehouden en ben er graag in, en het doe veel pijn om te zien dat de natuur overal in de wereld vernietigd wordt omwille van bijvoorbeeld geld. Ik ken een aantal mensen om me heen die vegetarisch en veganistisch zijn. Sinds een paar maanden ben ik er ook steeds meer aan het denken om sowieso een transitie te maken naar vegetarisch te eten(ik ben ooit een paar maanden vegetarisch geweest maar dat was om de verkeerde redenen). Dit betekend, geen McDonalds (kip-)burgers meer en ik weet heel goed dat dit moeilijk gaat worden(ik ben verliefd of McDonalds don't Judge haha) MAAR, ik eet daarnaast door de weeks eigenlijk nooit vlees(ik ben een arme student) omdat ik veel vleessoorten niet lekker vind. Kipstukjes en gehakt gaat nog wel maar bijv. steak of spek vind ik echt niks aan, nooit gehad ook. In het weekend ben ik thuis bij mijn ouders en daar eet ik gewoon wat de pot schaft. Ik houdt ook niet van vis, maar mijn perceptie was dat je als vegetariër gewoon geen vlees eet maar juist wel vis. Ik kwam erachter dat dit niet klopt haha, dus, dat betekend ook geen vis meer(doei sushi! Ja ik ben raar, ik houd niet van vis maar sushi vind ik wel lekker haha).

Het allerliefst zou ik daarna de transitie maken naar veganistische lifestyle, maar dit betekend dus ook geen kaas, eieren, dierlijke yoghurt etc. Ik draag geen leer en ben fel tegen bond en bijvoorbeeld ook Uggs schoenen(konijntjes/schapen worden levend gestript van hun vacht voor die zooi). Dit eigenlijk gewoon uit loyaliteit voor de dieren en omdat ik zelf ook konijntjes heb gehad(daarom eet ik ook geen haas of konijn, dat kan ik gewoon die afkrijgen. Zelf varkenshaas, iets dat niet eens van een haas komt, eet ik niet haha). Ik zou heel graag die transitie maken maar dan moet ik eerst veel meer onderzoek doen in wat allemaal dierlijke producten zijn en niet, of waar dierlijke producten aan toegevoegd zijn. Daarnaast is het nu nog moeilijk om veganistische gerechten te bestellen als je gaat uiteten omdat dit nog niet overal bekent is. Ik ga niet zo vaak uiteten dus ik zou dan waarschijnlijk gewoon voor een Vegetarisch gerecht gaan denk ik, maar ik wil me er wel graag helemaal aan "overgeven" als ik ervoor kies om veganistisch te worden.


Daarnaast moet ik het er eerst over hebben met mijn ouders, want voor hun zou het moeilijk worden, en ook weer een beetje eet obessief. Ook zou mijn moeder veganistische recepten moeten leren maken, enkel voor mij, of ik zou mijn eigen gerechten moeten koken natuurlijk. Wat ik ook bereid ben om te doen. Gelukkig ben ik alleen in het weekend thuis dus dat valt dan nog mee qua verandering. Maar denk ook aan een avondje chillen met vrienden of feestjes. Ik zal dan zelf snacks mee moeten nemen omdat zij nu eenmaal niet weten in welke producten dierlijke toevoegingen zitten en in wat niet. Ook ben ik een vreselijke eter en zijn er niet veel dingen die ik lekker vind, maar ook daar ben ik bereid om dingen te leren eten.

De reden dat ik dit graag wil doen is pure moraliteit, dit is puur voor de dieren die onder erbarmelijke omstandigheden uitgebuit worden voor ons en onze consumptie. Ik heb een konijntje en moet er niet aan denken dat zij levend van haar vacht ontdaan zou worden of op het spit zou eindigen na een kort leven zonder liefde en knuffels. Het doet me pijn dat zo veel dieren onnodig lijden en ik weet dat ik iets wil doen, als is het maar iets kleins. Het is moeilijk om na een levenslang gewoon te eten wat je lekker vind ineens allemaal dingen uit je dieet te gaan halen, maar ik ben bereid om te leren en te proberen. Ik denk ook dat het belangrijk is om jezelf, vooral in het begin, niet te strict te houden. Ja je zal foutjes maken en uit gewoonte iets nemen wat dierlijke producten in zich heeft, maar dat is niet erg, het gaat om de gedachte achter wat je doet. Ik weet dat heel veel mensen het obsessief en niet normaal vinden, want die dieren gaan toch wel dood en weet ik wat, maar dit is mijn persoonlijke keuze en ik wil NIEMAND iets opdringen. nogmaals, ik ben geen professional en nog aan het leren dus als hier onwaarheden instaan qua feiten dan schroom niet om me dat te zeggen!


Dus voor nu ga ik vooral veel erover bestuderen en youtube filmpjes kijken(met bijvoorbeeld recepten!) lijstjes maken wat allemaal verstaan wordt onder veganistische producten, en vooral doen wat ik wil en waar ik me fijn bij voel. Ik heb al eerder besloten om alleen maar make up producten te kopen en gebruiken die dierproefvrij zijn, dit ook bij shampoo en douchegel's etc. Ik moet goed oppassen met mijn gezondheid en wat mijn lichaam nodig heeft, en wanneer ik de overgang naar vegan zou maken dan zal ik zorgen dat ik weer in contact kom met mijn diëtiste zodat we samen mijn gezondheid in de gaten kunnen houden.

Ik moet mijn ouders nog vertellen(en iedereen om mij heen eigenlijk) dat en wanneer ik vegetarisch wil worden, het liefste nu meteen maar ik wil even hun mening erover horen gezien mijn verleden. Ik heb er zo veel zin in, wil zo graag ook iets bijdragen, en ga gewoon proberen wat ik kan!

Een bekende gedachte bij veganisme is ook dat je dan vrijwel niks meer kan eten, niks is minder waar. Je kan heel goed overleven op een plant-based dieet. Je kan alle vitamientjes en mineralen op een andere manier binnen krijgen dan door dierlijker producten te consumeren. Klik hier voor een filmpje dat het toch wat beter uit kan leggen dan ik haha. (Hij is lang ja, maar het waard om te kijken)

Klik hier voor een youtuber die ik volg, Essena O'Neill, zij heeft ook tips voor beginners en bijvoorbeeld wat zij eet in een dag!

En 101 redenen om vegan te worden(nogmaals, je moet en hoeft niks, ik vind het gewoon leuk om de message te verspreiden)

Ik zou graag jullie mening horen over vegetarisch/vegan/clean/raw/whatever, laat me/ons dat horen in de reacties en dan wens ik jullie een geweldig Pasen met jullie familie!

Veel liefs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten