vrijdag 24 april 2015

Vegan/Vegetarisch/Clean/Raw/Whatever (warning, controversieel onderwerp) #2


Ik rol lekker uit bed bij mijn ouders thuis, even lekker 4 dagen niks van school na een stressvolle tentamenweek! Op de foto zie je een deel van mijn ontbijt, dat stukjes komkommer waren, bloemen die mijn moeder heeft gekregen, het konijntje dat ik lekker naar buiten heb gelaten en de bloesem die bij de buren voor in de tuin staat! Gisteravond lag ik te denken aan een onderwerp waar ik over wilde schrijven en i.p.v. een nieuwe tag te doen, heb ik besloten om een reeks te maken over mijn "transitie" naar vegetarisch en partial veganisme. Ik ben echt heel enthousiast over dit onderwerp en wil graag mijn excitement delen! Eén keer in de zoveel tijd zal ik dus mijn vrijdagblogpost wijden aan dit onderwerp. Ik wil er nogmaals bij melden dat ik niemand wil overhalen of dat probeer, ook zijn de dingen die ik schrijf gebaseerd op feiten en mijn eigen mening daarvan. Ik probeer niemand iets op te dringen!

dit is de update die ik vorige week onder mijn vrijdagpost schreef:

"Update on the vegetarisch/vegan thing, ik ben 2 weken geleden, meteen naar die blog post over gegaan naar vegetarisch eten en heb geen vlees gehad(iig niet bewust, ik moet nog steeds precies uitzoeken waar vlees in zit, in huzarenslaatjes ook schijnbaar haha). Ik heb ook geen cravings gehad of spijt en het valt me ook absoluut niet zwaar. Ik ben nog steeds enorm blij met mijn beslissing en probeer dierlijke producten zoveel mogelijk uit mijn dieet te laten als dat mogelijk is, lukt het even niet, dan koop ik biologische producten. Ik eet bijvoorbeeld al een tijdje Alpro soja i.p.v. yoghurt, maar kaas en ei eet ik wel gewoon nog. Ik probeer niet te obsessief erover te zijn en als ik geen vervanging voor dierlijke producten kan vinden(omdat ik ook een vrij moeilijke eter ben) dan houd ik het bij biologische producten. Echt over gaan naar veganisme is meer iets voor over een paar jaar denk ik, maar ik probeer zo milieu en dier-bewust/vriendelijk te eten!"

Ik had gister een hele fijne middag met twee vriendinnetjes van school en toen kwam dit onderwerp er ook in voor, hoe het ermee ging en het zich vorderde. Het gaat heel goed, ik heb vlees tot nu toe nog niet gemist en denk ook niet dat dat zal gebeuren. Steeds meer mensen in mijn omgeving komen het te weten en ze willen dan ook meteen weten waarom, want je kan ook gewoon biologisch eten toch? Ja dat kan inderdaad, maar mijn moeder gaat niet enkel voor mij biologisch kopen(zij doen daar niet echt aan) en het is te duur om dat altijd te doen omdat hun budget niet zo groot is. Verder ben ik vegetarisch(!!!!) geworden voor een paar redenen, de diertjes natuurlijk, maar ook het milieu en mijn eigen gezondheid. Madelief merkte op dat sinds ik over ben gegaan ik beter in m'n vel zit en ik voel me ook zo. Ik maak bewuste keuzes als het komt tot eten, en niet perse om "gezond" te zijn of te doen, want de term gezond en ongezond is overrated(maar daar kom ik dadelijk nog wel bij!) maar gewoon enkel om die drie redenen. Ik leef nu veel bewuster dan een paar maanden geleden en ben daar zo blij om. Ik heb zelf een beestje rond lopen in mijn tuin en ik moet er niet aan denken haar op mijn bord te hebben(ook al vind mijn papa het leuk om daar grapjes over te maken, vooral rond kerst haha) of haar vachtje in een trui te hebben. Als ik er alleen al aan denk wordt ik zo enorm misselijk en ook boos. Dieren worden geëxploiteerd voor ons welzijn en onze wensen, dat is toch niet normaal? Het zijn ook levende wezens en hebben net als wij gevoelens en emoties. Stel je voor dat jij in een legbatterij lag en constant zwanger was zodat er meer mensen kwamen die opgegeten konden worden. Het is een extreem voorbeeld, dat weet ik, maar zo zie ik het zelf wel.

Ik ben dus ook meer naar het veganisme aan het neigen, maar ik heb besloten dat als er bepaalde producten zijn die ik niet uit mijn dieet kan doen en vervangen dat dat niet erg is, ik ga er geen obsessie van maken en let goed op wat voor mij goed voelt en ook natuurlijk voelt. Want het moment dat je jezelf moet gaan pushen gaat het fout en is het ook niet gezond meer. Dus ik let goed op mijn wensen en de producten die ik nodig heb vanwege mijn lichaam, ik zorg ervoor dat het geen obsessie wordt en zal sowieso contact opnemen met mijn oude diëtiste omdat zij mij kan helpen met mijn dieet in balans te houden en tips kan geven(ik gebruik het woord  dieet trouwens nooit als diëten=afvallen tenzij het negatief is haha, ik gebruik het om mijn inname van eten te verwoorden.) Ik vind het zo leuk, dit allemaal, en raak er helemaal excited van, ik wil nieuwe dingen proberen en anders leven, iets dat me wel gelukkig maakt, en dit is een begin!

Nog even kort de termen ongezond en gezond. Overal in de media/tv/bladen hoor en lees je dat producten ongezond of juist wel gezond zijn en ik begrijp niet zo goed waarom iedereen dat maar klakkeloos geloofd. Vet eten is niet perse ongezond als je het met mate eet, ik eet elke week friet, dat is niet ongezond. Als je elke dag pizza en friet en snacks eet, ja dan wordt het ongezond, niet als je gevarieerd eet. Het maakt me best boos dat mensen dingen als chocola gewoonweg ongezond noemen omdat dat overal te horen is, heb jij gestudeerd in deze richting en kan je dat zeggen? Nee toch? Geen enkel eten is ongezond, !!!als je het gevarieerd en met mate eet!!! Zelfs elke dag (een beetje) chocola eten is niet ongezond. Chocola geeft een stofje af in je brein dat je gelukkig maakt, dat is eigenlijk heel erg gezond, geluk. Ik ben een beetje moe om overal om me heen te horen: Ik heb vandaag gezond gegeven/Vandaag mag ik zondigen/Dit is zo ongezond".  Want dat is simpelweg niet zo. Er zijn producten die minder goed voor je zijn, die volgespoten zijn met allerlei hormonen, en je kan kiezen om die niet te eten, dat is helemaal je eigen keuze, maar ga het niet labelen als ongezond. Een salade is niet perse gezond, een hamburger niet perse ongezond. Minder calorieën in een maaltijd maakt het niet perse gezonder dan een maaltijd met meer calorieën! Ik heb maanden lang bij een diëtiste gelopen en zij heeft mij dit allemaal uitgelegd, zij heeft ervoor gestudeerd en zij heeft mij ook gezegd dat ik de media/bladen/whatever niet moet geloven. Het zijn allemaal uitersten waar het om gaat maar de mens vertaalt het dan ik elke klein beetje van dat product.

Anyway, hier kan ik nog eeuwen over doorgaan haha, maar dat zal ik jullie niet aan doen.
Dit was mijn update, ik eet dus geen vlees meer en het gaat me heel makkelijk af(ook het vervangen van vlees dus) en ik ben vooral heel bewust bezig met eten en wat het met de wereld en de dieren, maar ook met ons mensen doet.
Ik weet dat dit onderwerp heel controversieel is en jullie hoeven er niet mee eens te zijn, maar weet wel dat mijn mening gebaseerd is op feiten dus ik verzin niet zomaar iets haha!

Graag zou ik wel jullie mening horen over dit onderwerp dus leave it below in the comments.

Ik wens jullie een heel fijn weekend en fijne koningsdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten